Hvorfor er Offboarding lige så vigtig som Onboarding, og selve rekrutteringsprocessen? 

  1. Det er den, da medarbejderen helst skulle være dine ambassadører, når de forlader dig som arbejdsgiver og virksomheden til forskel for et nyt sted. En statistik udarbejdet af LinkedIn omkring antallet af jobskifte hos Millennials, peger på en fordobling i de seneste 20 år og de spår, at den næste generation vil have flere endnu.   

 

Desuden ses også en større trend i “boomerang-employees”, dvs. at medarbejderen i stigende grad kommer tilbage til en tidligere arbejdsplads.

 

  1. En professionel Offboarding proces efterlader et employer brand, som medarbejderen potentielt kan have lyst til at vende retur til senere i karrieren.

 

  1. Medarbejderen, som skal videre, skal kunne overlevere viden, data, kompetence, licenser mm. i en strømlinet proces, så medarbejderen får den bedst mulige oplevelse.  

 

En voksende medarbejderomsætning eller personaleomsætning kræver også en professionel og tilrettelagt offboarding, for at reducere komplikationer og drage udbytte af den viden der ligger i processen.  Den personlige proces bør dog suppleres med en digitaliseret proces af den moderne HR afdeling. Data fra denne proces er yderst givende for virksomheden i henhold til deres employer brand. 

 

Offboarding

 

Fratrædelsessamtalen eller Exit-samtalen er den naturlige start på sidste kapitel i medarbejderens rejse hos virksomheden. Ta´ hånd om denne samtale, og få styr på hvilke informationer I som virksomhed har gavn af, til forbedring af diverse processer.   

Digitaliser de spørgsmål, der måtte være vedrørende opsigelsen, som evt. anvendes til statistik, direkte til HR afdeling/ system. Herved kan ovenstående samtale med nærmeste leder, være tilrettet efter stemningen. 

 

Offboarding spørgsmål:  Indledende beskrivelse af medarbejderens ansvar, opgave og organisatorisk placering.

  1. Hvad ligger til grund for beslutningen om at forlade arbejdspladsen?

  2. Hvordan vil du beskrive dit samarbejde med din leder?

  3. Hvordan vil du beskrive dit samarbejde med dine kollegaer?

  4. Kan du give arbejdsmiljøet en stjerne fra 1-5? Har du evt. kommentar: ……..

  5. Har du udviklet dine egne kompetencer i din tid hos os?

  6. Vil du overveje os som arbejdsplads senere i din karriere? 

 

Employer Branding handler om at skabe en den gode oplevelse fra START til og med SLUT